Rickebasta Ulvhaga 15 juni 2010
Till Regionförbundet Uppsala Län
Box 1843
751 48 Uppsala
Remissvar på Regionförbundets
Remissförslag RFUL 2010/66 ”Remissförslag Regional cykelplan för
Uppsala län”
Från Gruppen för cykel- och
promenadväg utmed Gamla Stockholmsvägen, väg 255,
Uppsala Sävja/Nåntuna – Vassunda/Edeby (ideell förening under
namnet Gång/Cykelväg – NU Vassunda –Uppsala, org. nr.
802442-8073)
Vi anser att denna G/C-väg skall ha
högsta prioritet.
Projektet skulle leda till stora och
mångfacetterade vinster och fördelar för invånare i Uppsala och
Knivsta kommuner. Denna G/C-väg är sedan åratal efterlängtad.
Motiveringar:
Tillgänglighet till natur- och
kulturvärden, Närområdesturism, Cykelturism
Vi anser att man inte tillräckligt tar
hänsyn till och prioriterar upp närområdesturism och
landsbygdsutveckling i kriteriemodellen. Det vore en stor fördel för
Uppsala och Knivsta kommuner att kunna marknadsföra sig och
erbjuda natur- och kulturstråk i detta unikt diversifierade
område för närturism och därmed främja landsbygdsutveckling. Som
det nu är, är tillgängligheten snart sagt noll. Möjligheterna
för kommuninnevånare i Knivsta och Uppsala samt turistande att på
ett enkelt sätt kunna nå till Mälarens stränder för strand-,
bad- och båtliv och annat friluftsliv och därmed främjande av
landsbygdsutveckling har inte tillräckligt poängterats.
Tillgänglighet för ALLA har inte tagits fram tillräckligt.
Vi vill att ett natur- och kulturhistoriskt stråk skapas här till
gagn för alla. Se vår hemsida www.cykelvag255-nu.se, vår
nyproducerade affisch ”Hälsans Väg” (bif.) och
sevärdhetsbroschyr med information som är avsedd att finnas som
informationsskyltar efter vägen. Att kunna cykla eller promenera
och slippa vara beroende av bil för att nå de attraktiva natur-och
kulturområdena, ett av Uppsalatraktens förnämsta
friluftslivsområden, måste ges högsta prioritet.
Alltså, att här bygga ett natur- och
kulturstråk, ger möjlighet att skapa en lokal cykelturismväg med
informationsstationer i en unik natur- och kulturmiljö, vilket vi
anser inte bara leder till ökad trafiksäkerhet , cykelpendling
och minskad miljöbelastning, utan också till
landsbygdsutveckling, ökad folkhälsa och känsla för och kunskap
om natur- och kulturvärden. Det blir också en fin led för
naturguidning och pilgrimsvandring, en starkt växande
aktivitet.
Knivsta kommun och Uppsala kommun
kommer att bli föredömen med denna gång/cykelväg. Vi anser att
samarbetet melan kommunerna och Trafikverket (Vägverket) måste
stärkas så att Trafikverket tar till sig i större utsträckning
ovannämnda aspekter i sin prioriteringsmodell och synkroniserar sitt
arbete med den kommunala planerings- och budget processen.
Trafiksäkerhet och Cykelpendling
Vi citerar en artikel ur UNT 13 okt.
2008 :
”Cykla till jobbet bra för
hälsan. Daglig motion. Stockholmare som cyklar eller går till
jobbet får sin dagliga motionsdos alldeles gratis. Det visar ett
pågående forskningsprojekt vid Gymnastik- och idrottshögskolan.
Åtminstone en halvtimme om dagen bör vi enligt expertisen ägna åt
fysisk aktivitet. På den tiden hinner hojande stockholmare riktigt
långt: Männen cyklade i genomsnitt 9 kilometer och kvinnorna 6,8
kilometer. De som promenerade tillryggalade omkring 3 kilometer.
Hälsovinsten av att ta sig till jobbet för egen maskin är stor. De
som går eller cyklar till jobbet halverar sin risk för hjärtinfarkt
jämfört med de som tar bilen, visar en studie omfattande omkring
2600 personer i Västerbotten, skriver Västerbottens-Kuriren.”
Att möjliggöra ökad cykelpendling
mellan hem och arbetsplats ligger i helt rätt i tiden.
Vi är övertygade om att det blir mer
och mer realistiskt att cykla till arbetet och att en sträcka på ca
1 till 1,5 mil inte kommer att anses vara lång inom en snar framtid,
det pekar undersökningar på, bl a Vägverket Publikation 2007:13.
Möjlighet måste beredas för de södra delarna av Uppsala län.
Vi anser att det är en nödvändighet
med separerade vägförhållanden för oskyddade trafikanter på
denna hårt trafikerade, olycksdrabbade och med räcken försedda
länsväg 255 för att kunna cykla och gå.
Räckena har väsentligen försvårat
för cykling och gång. Vägverket har uppenbarligen inte sett
till alla trafikanters behov. Det är myndigheters uppgift att
underlätta för människor att röra sig i området. Så är
inte fallet nu. Vägverket får ta sitt ansvar och hjälpa till här.
Det måste ges möjlighet till cykling och gång här. Mycket
människor rör sig inom området både från Uppsala och Knivsta
kommuner, parkeringsplatserna är fyllda av bilar, alla dagar, året
runt. Vi har gjort stickprovsundersökningar genom att stå på
parkeringsplatserna, och även utanför Vassunda bygdegård i samband
med EU-valet, och samla namn: alla är positiva till byggnation av
gång/cykelväg. Vi har nu snart 3000 namnunderskrifter.
Att kunna använda cykel i stället
för bil till Uppsalas stora arbetsplatser belägna i de
sydvästra delarna, SLU, SVA, UAS, BMC, Science Park etc. skulle
innebära stora fördelar ur trafiksäkerhetssynpunkt, hälsomässigt
och ge vinst för miljön, färre bilar – minskad
miljöbelastning.
Folkhälsa/Motion
Vi anser att det i allra högsta grad
är viktigt att stödja hälsobefrämjande aktiviteter. Förebyggande
hälsovård är viktigt med tanke på stora kostnader för
välfärdsrelaterade sjukdomar. Det måste ges tillgänglighet att på
ett enkelt sätt kunna ta sig ut och få motion i vardagen. Att kunna
cykla till och från arbetet är ett enkelt sätt och man kan känna
att man har gjort en bra aktivitet utan att behöva ägna tid och
kraft att kanske ta bilen till en motionsanläggning.
Att förbättra och underlätta för
icke-bilburna, äldre, barn, joggare, rullskidåkare, barnfamiljer
med barnvagn, funktionsnedsatta, rollatorgående är en angelägen
uppgift och i överensstämmelse med kommunernas översiktsplaners
intentioner. Tillgänglighet för ALLA.
Man skall komma ihåg att i dagens läge
är inte de flesta människor vana vid naturen och friluftsliv.
Därför är det angeläget att det skall vara enkelt att ta sig ut
och lätttillgängligt att promenera eller cykla.
Vi anser att det inte skall vara
nödvändigt att ta på storstövlar och ryggsäck och ”slåss med”
myror, ormar, fästingar etc. för att få berikande upplevelser. Vi
tror att lättillgänglighet i form av en bra gång/cykelväg leder
till att man lär sig bli van vid, få känsla för, aktsamhet om och
lyhördhet för natur- och kulturvärden och en vilja att veta mera.
Vi uppnår snart 3000 namnunderskrifter
som stöd, vi fortsätter att samla i mån av tid. Vi möter inget
negativt utan människor brukar uttrycka att de är förvånade
över att det inte redan finns en gång/cykelväg här. Dessutom
har organisationer som Uppsala Naturskyddsförening,
Upplandsstiftelsen, Uppsala STF, Knivsta Vårdcentral, Knivsta
Läkargrupp, Alsike och Vassunda kyrkoråd, Uppsala scouter
Wasakåren, Habia plastindustri Brantshammar, Knivsta form,
Krusenbergs byalag, Vassunda bygdegårdsförening, Rickebasta/Fridhem
vägförening, Knivsta företagarförening uttalat sitt stöd.
Sammanfattningsvis – en
gång/cykelväg som skulle innebära stora fördelar för Uppsala och
Knivsta kommuner.
Det är dags att nu
satsa söderut på en gång/cykelväg
”HÄLSANS VÄG” i anslutning till länsväg 255, Gamla
Stockholmsvägen !
Med vänlig hälsning,
För Gruppen …
Ylva Dahlström, ordförande
Rickebasta Ulvhaga 318
741 92 Knivsta, Tel. 018 38 31 68,
y.dahlstrom@gmail.com
Förutom till Regionförbundet skickas
kopia till för kännedom:
Knivsta kommun, gruppledare,
kommunledning, planeringssekreterare
Uppsala kommun, kommunledningskontoret
Vägverket Region Mälardalen
Uppsala Naturskyddsförening
Upplands Lokaltrafik AB
Länsstyrelsen i Uppsala län
Landstinget Uppsala län